dinsdag 4 november 2014

Halloween 2014 - Gevulde champignon oogballen en pompoenpudding

Weer een Post Halloween blogje! Yay! Mijn favoriete feest van het jaar. Misschien komt het doordat ik zoetekauw ben en Halloween een typisch zoetigheidsfeest is? Of komt dat door al dat verkleden? De gezelligste feestjes van het jaar? Geen idee, maar ik kijk er ieder jaar naar uit! En naar het traditionele Vegan Halloween Potluck in Utrecht natuurlijk :P Het 4e jaar op een rij, ik ben er altijd te vinden!

Wel-wel-wel - zoals awesome Maleficent zegt - wat heb ik dit jaar gemaakt en hoe ging ik verkleed?
Ik heb deze keer weer oogballen gemaakt, maar dan heel anders! En een pompoenpudding. En ik ging verkleed als Sugar Skull van de de Mexicaanse Dia de los muertos - de dag van de doden.

Anyways, de recepten!

De creepy oogballen, veganistisch Halloween recept

Het recept heb ik op internet gevonden en aangepast naar eigen inzicht. Het originele recept was met tofu-kaas, en dat is niet lekker. Tofu is geen kaas, kaas is geen tofu :P Gebruik tofu niet als kaas. Punt.

Wel heb ik cashew kaas gemaakt! En het resultaat mocht er wezen. Erg lekker, ik ga ze heel zeker nog een keer maken, voor een gewoon feestje als appetizers.

Cashew kaas
- 1 kopje cashews, week een nachtje in water of kook ze totdat ze zacht zijn (ik heb ze gekookt)
- Water (~ 1/4 kopje)
- Citroensap van een 1/2 citroen (~1,5 El, of meer, naar smaak)
- 1/4 kopje edelgist vlokken (natuurwinkel! en heb je ze so wie so nog niet thuis staan? nee?! snel gaan halen! je kunt ze voor van alles en nog wat gebruiken)
- 2 teentjes knoflook, geperst
- 0,5 tl zout

Dit alles blenden! Ik heb een goeie blender (Blendtec), keukenmachine volstaat niet - je krijgt geen kaas, maar een korrelige massa. Krista, een vriendin van mij, maakt haar cashew kaas met een staafmixer. Als je dus geen blender hebt, kan dat ook.

Champignons vullen

En nu... champignons vullen!
Hiermee kun je best veel champignons vullen. Ik heb 12 grote gevuld en had nog best wat over - de daarop volgende dagen heb ik een heerlijk smeerseltje voor op brood gehad.

Zo vul je champignons: draai de steeltjes uit de champignons, druppel een paar druppel balsamico azijn erin, vul met cashew kaas, olijfringetje erop, klaar is Kees.
(Ik gebruikte groene olijven gevuld met paprika, te koop in zachte verpakking bij Dirk van de Broek. De ronde kantjes sneed ik af, en de middelste stukjes gebruikte ik.)

Nu de oven in! 180 graden, 20 minuten. That's it. Makkelijker kan niet. Heel cool ook dat ze door de warmte in de oven die specifieke kraken kijgen, vanzelf :P

Ze zijn heeeerlijk warm uit de oven, maar koud zijn ze alsnog heel lekker!


Wat heb ik verder nog meer gemaakt? En had een paar dagen ervoor een mooie silikonen vorm gekocht bij de Xenos en wilde die per se gebruiken (heb ik al gezegd, dat ik een Halooween freak ben?)


En wat maak je in een vorm? Pudding natuurlijk.
Of niet natuurlijk :) Wat je wil.

Halloween pompoenpudding, veganistisch recept

1 blikje kokosmelk
1/4 pompoen, - gepeld en in blokjes gesneden was dat ~300 g
Zoetstof naar smaak (ik heb bruine suiker gebruikt, ik denk rond 6 lepels)
1 tl vanille extract (te koop bij de bak spul bij elke supermarkt)
1 tl kaneel
1/4 tl nootmuskaat
snuifje kruidnagel
beetje zout
3 tl agar agar in poeder vorm (1 tl per 250 ml)

Additions:
kokosrasp
nootjes en zaadjes (walnoten, hazelnoten, zonnebloempitten..)
rozijnen
Sucade - gesuikerde citrusvruchten

Dit is ook heel makkelijk allemaal. Afhankelijk van of je een goede blender hebt of niet ga je als volgt te werk.

Stap 1. Met een blender: blend alle ingredienten totdat het een gladde massa is geworden. Doe het dan in de pan, breng aan de kook en laat 1 tot 5 minuten zachtjes doorkoken.
(als je vlokken gebruikt en geen poeder moet dat anders, lees dit artikel over agar)

Geen blender? Je zult dan pompoen eerst in kokosmelk met kruiden moeten koken totdat deze zacht is geworden. Dan blenden met een staafmixer. Dan agar poeder toevoegen en nog een keer koken, 1 tot 5 minuten.

Stap 2: Hierna doe je de toevoegingen aan je pudding. Ik had alleen kokosrasp, zonnebloempitten en rozijnen in huis. Maar met walnoten en sucade is me nog lekkerder geleken :P De toevoegingen zijn echt nodig, sla ze niet over. Ze geven een lekkere bite en nog meer smaak aan je pudding.

Roer goed en doe je pudding in de vorm. That's it. Laat op kamertemperatuur of in de koelkast opstijven (maakt voor agar echt niks uit).

Enjoy!


PS Wat kun je veel met cashews maken he :P Weet je nog?..

Gestoofde peertjes met framboossaus en cashew creme

Peren cheesecake van gefermenteerde vegan cashew kaas 

...en ik moet nog een blogje schrijven over het Koken in het groen event, waar ik een cashew creme fraiche voor gemaakt heb, zo lekker met mijn gevulde pannenkoeken dat iedereen om een recept vroeg. Alleen geen motivatie :(  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...