donderdag 22 augustus 2013

Hypoglykemie de baas

Ik heb al iets verteld over hypoglykemie - een vervelende kwaal die je helemaal gek kan maken.
Nou heb ik als een heuse health freak natuurlijk een persoonlijke bijbel, waarin ik adviezen vond hoe om te gaan met hypoglykemie.
Ik heb het over het boek "Healing with whole foods" (Paul Pitchford).

Ik heb een schemaatje gemaakt waarin de tips uit het boek worden opgesomd.
* Bovenaan zie je wat je wel mag eten. Natuurlijk mag je nog veel meer, maar je moet de nadruk leggen op een goede basis van hele granen en bonen gecombineerd met zoete groente en noten.
* Natuurlijk zoete smaak moet dagelijks aanwezig zijn in je dieet, bij elke maaltijd.
* Olie uit je dieet schappen is geen goed idee als je hypoglykemisch bent, maar het betekent niet dat je veel olie moet gebruiken. Gebruik liever een beetje noten, avocado, af en toe tempura. Lijnzaad olie is ook een goede aanvullig, elke dag een lepeltje. Natuurlijk kun je ook lijnzaad (gemalen) door je eten doen.
* Goede kwaliteit zoetstoffen en absoluut geen suiker. Als je je eten zoet met plantaardige stropen, zorg er dan voor dat je eten niet te zoet wordt. Gebruik ze met mate!
* Citroenen zorgen ervoor dat je meer last krijgt van hypoglykemie. Ik heb ervaren dat als ik appels eet dat de hypoG-sensatie ook opspeelt (ik krijg enorme honger na het eten van appels!). Luister naar jezelf, experimenteer - wat voor jou de producten zijn "met een kruisje".
* Voorzichtig met zout! Geldt voor iedereen, maar vooral voor hypoG-patienten. Niet te veel eten (helemaal schrappen hoeft ook niet).
Gebruik variatie aan zeewier in je eten.
Hypoglykemie dieet

1 opmerking:

  1. Interessant! Ik denk dat veel mensen last hebben van hypoglycemie. Ik zelf wel in elk geval. Appels kan ik ook beter laten! Sinaasappels vullen mij daarentegen wel goed. Zo lekker ook in combinatie met een soja latte ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...