maandag 21 januari 2013

Wortel ontbijtmuffins

Misschien ken je het - kookboeken die recepten bevatten die eigenlijk nooit getest zijn. De foto's zijn van fotostock geplukt, de ingrediënten zijn bij elkaar gesprokkeld zoals de auteur denkt dat het zou moeten werken. In de werkelijkheid valt het zwaar tegen :)

Dat is mij ook met deze muffins overkomen. De eerste keer dat ik ze maakte dacht ik al - wacht eens even, hier klopt iets niet helemaal. Toch maar het recept gevolgd en ja hoor, het waren heel lelijke eendjes die uit de oven gekomen zijn.
Maar de smaak beviel me wel. Zeker omdat het heel gezonde muffins zijn. Dus ben ik gaan zoeken op internet hoe ik het recept zelf zou kunnen verbeteren. Het is gelukt!


Deze muffins zijn heel lichtjes zoet. Voor de anonieme sugarholics als ik gaan ze als dessert. Voor de rest van mensheid gaan ze heel goed als ontbijt/brunch met hartige smeersels.




output ~16 stuks


Suikervrije wortel muffins veganistisch recept vegan recipe

output ~16 stuks
Ingredienten
  • 150 ml ongezoete sojamelk
  • 3 t.l. appelazijn
  • 300 g volkoren meel (ik gebruikte zelf tarwe en speltmeel)
  • 1/2 t.l. zout
  • 1,5 t.l. bakpoeder
  • 1,5 t.l. baking soda
  • 2 t.l. koek/speculaaskruiden (of kaneel+gemberpoeder+korianderpoeder+cardamom)
  • 1,5 wortel
  • 1,5 appel
  • 3 handjes rozijnen
  • 3 E.l. zonnebloemolie
  • 15 g gemalen/gebroken lijnzaad (optioneel)
  • ~100 ml rijststroop (of een andere stroop - agave, ahorn...)
Instructies
  1. Doe de sojamelk en azijn in een beker, laat even staan. Zo verkrijg je een soort vegan karnemelk om mee te bakken.
  2. Doe de rozijnen in de steelpan, giet er kokend water overheen om te bedekken, zet op het laagste vuur en laat even staan.

  3. Doe alle droge ingredienten in een grote kom, roer goed door. Ik zeef zelf alles altijd door een zeefje, zodat het beslag luchtig wordt.
  4. Doe er geraspte (grof) wortel en appel en afgegoten rozijnen bij.

  5. Voeg er lijnzaad, olie, soja karnemelk aan toe, aan het einde giet je er stroop bij om het deeg zo te krijgen (video); roer goed om, maar niet te lang.
  6. Doe in elk muffinvormpje wat deeg om het ongeveer voor de helft te vullen. Zet de muffins in de op 190 graden voorverwarmde oven en bak gedurende 30 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...