zaterdag 1 december 2012

Suikervrije pompoenpudding ♥ Tortilla's met pompoen

2012 is het jaar dat ik pompoenen heb leren eten! En ik kan geen genoeg krijgen van die oranje goddelijke vruchten :) Er ligt nu standaard een pompoen bij me thuis. En ik probeer telkens te bedenken wat ik ermee kan maken.
Afgelopen zaterdag had ik een potluck bij me thuis. Ik heb de hele dag pompoenen staan roosteren :)) Gelukkig kost het proces weinig tot geen moeite, het is dus vooral de wachttijd en intussen kun je je eigen dingetjes blijven doen. Het huis schoonmaken voor het bezoek, bijvoorbeeld :)

Anyways, deze gerechten heb ik gemaakt:
- Suikervrije pompoenpudding met tofu crème
- Tortilla's / taco's met geroosterde pompoen en zwarte bonen



Read more>> voor het recept

Ik heb nog niet verteld dat ik bezig ben met 21 dagen challenge, suikervrij eten. Morgen zou mijn laatste dag zijn, maar het bevalt zo goed dat ik er gewoon lekker mee door ga. Geen suiker meer voor mij dus ;) Misschien zal ik nog het één en ander posten met suiker, als ik wat voor de stand werk maak. Maar verder zullen al mijn desserts voortaan sugar free zijn.

Deze pompoen pudding viel goed in de smaak! Ik heb verzoeken gekregen tijdens de potluck om het recept te delen. Bij deze :)
Ik heb helaas geen fancy foto kunnen maken van het dessert op het schoteltje, omdat het tijdens het aansnijden al donker was, en de pudding bleef niet tot de ochtend liggen, in no time was die weg :) Alleen maar goed, toch? ;) En die foto ga ik zeker nog een keertje maken en posten!



Pompoen pudding met tofu crème, suikervrij veganistisch recept

Calorieën: 2900
Ingrediënten
  • 150 g + 350 g tofu met een neutrale smaak - dat is belangrijk (ik had die van Bas van der Heijde, "Super Tahoe")
  • 1/2 kopje + 1/4 kopje sojamelk ongezoet
  • 8 El + 6 El agavesiroop
  • 1 tl + 1 tl vanille aroma (te koop bij Plus)
  • 1/2 tl zout
  • 1 tl kaneel
  • 1/2 tl gemberpoeder
  • 1/2 tl nootmuscaat
  • 1/6 tl kruidnagel
  • 2,5 El arrowroot (of maizena)
  • 1 pompoen
  • 1/3 tl amandel aroma (te koop bij Plus)
Zo ga je te werk
  1. Snijd pompoen doormidden, doe in een diepe ovenschaal met 1 kopjes water en zet in de op 180 graden voorverwarmde oven voor 1,5 uur.
  2. Haal daarna de pompoen uit de oven, laat een beetje afkoelen en haal met een lepel de zaadjes eruit.
  3. Lepel pompoenvlees uit en doe die in de keukenmachine. Doe er ook 150 g tofu, 1/2 kopje sojamelk, agavesiroop, 1 tl vanille, zout en kruiden bij.
  4. Blend het geheel totdat het een gladde massa wordt.
  5. Los in 1/4 kopje sojamelk arrowroot (of maizena) op. Meng het met de pompoenmassa, doe in de ovenschaal en bak 1 uur op 180 graden.
  6. Maak intussen tofu "slagroom" voor bij de pudding.
  7. 350 g tofu blend je samen met amandel aroma, 1 tl vanille aroma, 6 El agavesiroop en wat zout in de keukenmachine. Klaar.
Niet in je eentje opeten ;) Die hele schaal + tofu creme zullen je we veel calorieen opleveren ;) Delen dus!
Loggen op caloriecount.com.




Tortilla's met geroosterde pompoen en zwarte bonen veganistisch recept vegan recipe

Ingredienten
  • 12 tortilla's
  • 1 kopje zwarte bonen
  • 2 avocado's
  • 24 stuks pompoenreepjes
  • 1 E.l. olijfolie
  • a tl zout
Hoe maak je het
  1. Easy peasy! Je roostert een halve pompoen die je in stukken van 1 cm heb gesneden en gesmeerd met olie en wat zout op 190 graden gedurende 20-25 minuten. Het huidje er gewoon aan laten!
  2. Je warmt de tortilla's op (of niet, wat je wil!)
  3. Je smeert er avocado's op, pompoenstukken op, bonen op, oprollen, klaar! Makkelijker kan niet ;)

Caloriewaarde van 1 tortilla, met 1 wrap, 50 gram pompoen, 50 gram bonen en 1/4 avocado. Loggen.

Dit zijn de tortilla's die ik gebruikt heb, Boske, gekocht bij Bas van der Heijde. Weten jullie dat het echt een probleem is om goede tortilla's te vinden?
Ik heb geen gezonde tortilla's kunnen vinden die ook nog eens vegan zijn.
Deze zijn in ieder geval wel veganistisch, maar gemaakt met witte meel. Jammer, maar om mijn eigen tortilla's te maken, zo ver ben ik nog niet :)

Deze babies zijn heel makkelijk mee te nemen naar je werk, of waar je ook heen gaat! Dat maakt ze zo ideaal!
Je kunt ze van tevoren rollen, of ingredieten los meenemen. Ik heb het beide gedaan.
Het is heel lekker om er ook wat tomatensaus op te doen. Ik heb een potje Tex Mex Santa Maria Wrap Salsa Medium (Bas van der Heijde) in de koelkast staan. Daar zit geen suiker of E nummers in, yay!

Nog een idee: in plaats van tortilla's mais taco's te gebruiken. Het is minder handig met eten en er zit ook wat meer vet in, maar het is oh zo lekker.
En voor de gevoelige lezer, deze zijn gluten vrij.

Zoals je misschien ziet, zit in deze geen pompoen, maar een zoete aardappel.

Stiekem moet ik zeggen dat zoete aardappel in wraps nog lekkerder is dan pompoen, omdat ie, ja, zo zoet is :)
Ik rooster de in stukjes gesneden zoete aardappel in de oven op 190 graden, net als pompoenen, gedurende 20-25 minuten.

Verder kun je wraps met van alles en nog wat maken. Gisteren heb ik er nog heel veel rucola in gedaan.
Lekker wrappen!

2 opmerkingen:

  1. Waar haal jij die fantastische lunchtrommel vandaag? Die moet ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb deze bij de Wibra gekocht! Hij is idd heel handig!
      Ze hadden daar ook een ronde.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...