dinsdag 25 december 2012

Pompoen klaarmaken

Eind 2012 heb ik heel veel pompoenen gegeten!
Eerst deed ik het alleen maar in plakjes roosteren, en daarna wilde ik wat maken met pompoenpuree, maar het was nergens te kook en het zelf maken leek me zo lastig.
Niets bleek minder waar te zijn! In dit blogje ga ik twee basisprincipes uitleggen voor het bereiden van pompoenen.

- Het roosteren van pompoenen in plakjes Hoe rooster je pompoen?
- Het maken van pompoenpuree Hoe maak je pompoenpuree?

Ik vind het jammer dat pompoenen bij sommige mensen niet al te vaak op tafel komen, want ze zijn naast lekker (voor de zoetekauwen onder ons!) ook erg gezond.


Het roosteren van pompoen in plakjes
Snij een pompoen doormidden, haal de pitjes eruit.
Snij die vervolgens in plakken 1 tot 2 cm dik.
Je kunt de sneetjes met zonnebloemolie (gemengd met wat zout) insmeren, of niet - wat je zelf wil.
Rooster in de voorverwarmde oven (190 C) gedurende 25 minuten.

Ik eet de plakken met een schil en al (meeste vitamientjes!) maar als je die niet lust kun je die na het roosteren natuurlijk verwijderen.

Het maken van pompoenpuree
 

Voor de lazy koks:
Snij een pompoen doormidden, doe 1 of allebei de helften in een schaal en doe er een kopje water bij.
Zet in de voorverwarmde oven (180 C) en bak gedurende 1,5 uur.
Daarna laat je de pompoen een beetje afkoelen, lepel je de pitjes uit, lepel je pompoenvlees uit, klaar.
Nou, bijna. Je moet pompoenvlees ook een beetje prakken met een lepel of een vork, maar dat is in no time gebeurd.

Overgebleven schil eet ik persoonlijk op - met het avond eten of door de salade heen. Mag wel, hoeft niet.

Het puree kun je enkele dagen in de koelkast bewaren.

Voor de snelle koks:
Bak je pompoen in plakken zoals hierboven beschreven, snijd de korstjes af en maal in de keukenmachine.

Met pompoenpuree kun je een grote scala aan gerechten maken, zoals deze pompoenpudding, die iedereen heerlijk vindt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...