dinsdag 8 november 2011

Bonen Estafette: Mungbonen soep ♥ Суп из мунг дала

Ik doe ook mee aan de bonen estafette van Urgenda! Nog maar een paar dagen te gaan tot de finish lijn!
Ik hoop dat door het meedoen meer mensen de diversiteit en de smaak van bonengerechten zullen leren waarderen.
Gisteren heb ik ook meegedaan met mijn eerste gastblogje op Plantaardig Maandag.
Ik bonen!
De bonen van de foto komen uit de Gandhi Tuin!

Vandaag deel ik één van mijn favoriete bonengerechten - een lekkere pittige kruidige soep voor de koude dagen!

Mungbonen soep, veganistisch recept


Ingrediënten:


3/4 cup gedroogde mungbonen ("Ecoland", natuurwinkel)
1,5 l. water of groentebouillon

1 tl korianderzaad poeder
0,5 tl asafoetida (markt)
0,5 tl curcuma
1 tl gemberpoeder (of 1 El verse geraspte gember, maar die zou je wel eerst aan moeten bakken met een beetje olie, doe de andere kruiden er gelijk ook bij)
chilivlokken met een molen, Albert Heijn, naar smaak (of een vers chili pepertje, ik schat - een halve)

1 tl zout
2 tomaten
bosje peterselie
eventueel - 1 wortel

Breng water in de soeppan aan de kook en doe er de bonen samen met specerijen in. Kook gedurende 25-30 minuten totdat de bonen gaar zijn.
Snijd intussen tomaten en wortels in blokjes, snipper de peterselie. Doe ze in de soep als de bonen gaar zijn. Kook gedurende een paar minuten mee, breng op smaak met zout.

По-русски дальше!


Суп из мунг дала, веганский рецепт

Ингредиенты:

3/4 ст. мунг дала (маша)
1,5 л. воды или овощного бульона

1 чл молотого семени кориандра
0,5 чл асафетиды
0,5 чл куркумы
1 чл имбирной пудры (или 1 Ст.л. свеженатёрного имбиря)
сушёные хлопья чили, по вкусу (или 1/2 свежего перчика чили)

1 чл соли
2 помидора
пучёк петрушки
1 морковка

В кипящую воду закинуть бобы со специями и варить в течение 25-30 минут.
Нарезать помидоры и морковку, настрогать петрушку. Добавить их к готовым бобам в суп.
Варить ещё 2 минуты. Добавить соль.

Если вы, как и я, не любите варёную морковку, то не добавляйте её, если не съедите суп сразу после варки. За две минуты варки морковка не успеет размякнуть и получить специфический привкус, а вот постояв некоторое время, она превратится в настоящую варёную морковь.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...