zondag 17 april 2011

Spaghetti en groenteragout

Spaghetti met champignon & prei saus en Bonenballetjes, vegan
Voor 2-3 personen
250 gr kastagnechampignons
1 prei
pakje sojaroom

1 blik kidneybonen, uitgelekt en afgespoeld met water
2 el sojasaus
2 el tomatensaus of tomatenpasta, aangelengd met water
2 el olijfolie
2 teentjes knoflook
1/2 cup broodkruimels/paneermeel
1/4 cup glutenmeel of gewone meel
1 tl Italiaanse kruiden
zout

spaghetti

Snijd champignons en prei. Bak eerst champignons gedurende enkele minuten totdat ze hun vocht een beetje kwijt zijn, voeg daarna prei eraan toe. Aan het einde voeg sojaroom naar smaak toe.

Prak de bonen met een vork. Je hoeft er beslist geen puree van te maken, de bonen moeten een beetje herkenbaar blijven. Doe er vervolgens geperste knoflook, sojasaus, tomatensaus, olijfolie en kruiden bij. Meng goed. Voeg er daarna de paneermeel en glutenmeel aan toe. Breng op smaak met zout. Maak balletjes van de mengsel. Bak in de hete pan met wat olijfolie totdat ze bruin zijn.

Serveer met spaghetti.

Aubergine groenteragout, vegan
Dit gerecht heb ik als eerste leren koken. Van mijn mama hoefde ik nooit mee te helpen, ik kon dus helemaal niet koken. Vlees aanraken vond ik sowieso smerig dus bespaarde ze me die ervaring. Op school hebben we een keer een kookles gehad en dat is wat we toen hebben leren koken. Grappig, het gerecht is gewoon vegan. Makkelijker kan het niet zijn, maar ik blijf gek op dit gerecht.
Je kunt deze ragout warm eten of koud, op brood. Het blijft heerlijk.

Voor 3 personen
1 aubergine
1 grote ui
1 wortel
2-3 tomaten
olijfolie
C'est Ça!

Schil en snijd de groente in blokjes, rasp de wortel. Doe eerst de aubergine in de hete pan met olijfolie. Een paar minuten aanbakken, voeg er vervolgens ui, tomaat en wortel aan toe.
Als je tomaten niet lekker rood en sappig zijn, wordt je ragout ook een beetje droog en niet zo mooi van kleur. Dit kun je compenseren met tomatensaus uit een pakje.
Voeg aan het einde wat zout toe naar smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...