maandag 7 maart 2011

Romige soep met gebakken groente

Ik ben gek op deze soep. Ik maakte hem toen ik nog niet eens vegetariër was en nu ik veganist ben is het gelukkig mogelijk (Thank god for soy beans!) deze vegan versie te maken.
Ik vind vooral de smaak van gebakken aardappelen erg lekker en ongewoon. Ik kan me voorstellen dat als je aan het kamperen bent en de groente in kolen bakt dat het dan nog 10 keer lekkerder is ;)

Doordat de groenten gebakken zijn is de scherpe smaak van ui en knoflook natuurlijk weg ;) Wat wel overblijft is de heerlijke smaak van gebakken groente!

You gonna need (voor 3 porties):

4 gewassen aardappelen + een paar aardappelen extra
1 bolletje knoflook, bovenschil weggehaald (schil de teentjes zelf niet)
1 ui
1 cup erwten uit de vriezer
200 ml sojaroom (cuisine)
water+bouillonpoeder+zout

Pel de groenten niet. Snijd de aardappelen in 4 stukken, een ui doormidden, leg de groenten op de ovenplaat en bak ze 35 minuten op 180 graden.

Pel de gebakken uien en knoflook (dat gaat heel makkelijk en snel).
Doe de sojaroom in de pan en warm het op, doe vervolgens de 4 gebakken aardappelen, knoflook en ui in de room. Pureer met staafmixer. Doe er roerend kokend water bij totdat de gewenste dikte is bereikt, voeg naar smaak bouillonpoeder en zout toe.
Aan het einde voeg je de erwten toe en laat het geheel nog 1 minuut koken.

De overgebleven aardappelen snijd je in blokjes en serveer je op de soep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...