dinsdag 22 februari 2011

Champignons

Ik ben gek op paddenstoelen.
Toen ik klein was, ging ik 's zomers vaak naar mijn opa en oma. Ze woonden in het zuiden van Rusland en daar groeiden geen paddenstoelen.
Ik kwam uit het noorden en ik was gek op paddenstoelen, ze kwamen bij ons veel voor, in onze bosrijke omgeving. We kochten ze meestal op de markt omdat het lastig is om ze zelf te plukken - je moet goed weten welke paddenstoelen eetbaar zijn.

Dus ik zei een keer tegen mijn opa dat ik zo'n zin in paddenstoelen had en dat ik ze erg miste. Mijn opa, een fervente vleeseter antwoordde toen dat worst de beste paddenstoel is, wat het ook mag betekenen :))

Nou, ik vind dus helemaal van niet. Wat mis ik ze hier in Nederland vaak!.. De soorten die hier in de supermarkt te koop zijn, zijn best smakeloos, en die hele dure die op de markt als wilde paddenstoelen verkocht worden, smaken eerlijk gezegd ook nergens naar.
Mijn favoriete soort is Eekhoorntjesbrood. Je kunt er alle kanten mee op, daarom wordt deze paddenstoel als een koning der paddenstoelen gezien in Rusland.

Maar goed, ik moet het doen met wat ik heb :) En dat zijn champignons. Dan koop ik de biologische kastanje champignons. En maak ik er de lekkerste dingen mee!

Heerlijke Heldere Champignonsoep Vegan
1 ui
125 gr champignons
2 zure augurken
1/2 blik kidneybonen van AH (ze zijn zoetig en daardoor lekker)
2 middelgrote aardappelen
1 Liter water + groentebouillon poeder

Schil de aardappelen en snijd ze in stukjes. Zet ze water op het vuur en maak er met poeder bouillon van. Doe de aardappelen in het water en laat ze gaar koken.
Snijd de ui, paddenstoelen en augurken in stukjes. Bak stukjes ui goudbruin. Doe de paddenstoelen erbij en bak gedurende 5 minuten mee. Aan het einde stukjes augurk en bonen toevoegen.
Doe de gebakken mengsel in de soep en zet het vuur uit. Serveer direct met soepstengels of stokbrood.

Broodje champignon Vegan
Dit broodje is zo lekker en zo makkelijk te maken! Ik ben blij dat ik op dit idee ben gekomen!
1 ui
125 gr champignons
Groentebouillon poeder

Snij de ui in halve ringen en bak ze met een beetje bouillon poeder. Bak de in plakjes gesneden champignons apart. Serveer op een broodje.
Ik koop altijd bruine afbakbroodjes van AH.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...