donderdag 24 februari 2011

Bokashi

Ik ben gek op groene initiatieven! Dit is er weer een - Mobiele Tuinen.
Ja, ik ben het er altijd voor in. Er moet meer groen, eetbaar groen komen!
Op zondag was ik op een Groene Vingers Festival in Rotterdam. Ik vind dit soort dingen altijd erg leuk, daar kun je veel leren.
Bij een kraampje van Guerrilla Gardening heb ik deze viooltjes gekregen en een zakje zonnebloemzaden. Als het wat warmer is ga ik in de omgeving een plekje zoeken voor ze.
Ze zijn bedoeld om de beton jungle op te vrolijken, Rotterdam is toch zo industrieel..

Als je het ook leuk vindt kun je op hun site kijken wat JIJ kunt doen. Op hun site vind je tips, hoe je bijvoorbeeld je grijze betonnen straat groener kunt maken.
Het is belangrijk dat je door de buren gesteund wordt, want de plantjes hebben verzorging nodig. Daarnaast bespaart het je ruzie met je naaste omgeving :)


En dit is de aankoop van de maand - een Bokashi emmer! Deze wilde ik al een tijdje. Nu verkochten ze hem op het festival en ik heb hem gelijk gekocht, en op verzendkosten bespaard :)
Bokashi is het Japanse woord voor “goed gefermenteerd organisch materiaal”. 

Het is niets anders dan een huis compost hoop :) Maar dan in een emmer en stinkloos.
In dit emmertje kun je je plantaardige afval verwerken tot plantenvoedsel.
Ik start binnenkort mijn tuinbalkon, en ga het gebruiken om mijn planten mee te voede.
Ik heb al een aantal zakjes biologische zaad gekocht.

Je mag het zelf weten of je biologische groente&fruit koopt, maar let op, als je de schil van niet biologische groente in je Bokashi emmertje stopt, dat je dan geen zuiver product krijgt.
Op de schil zitten namelijk veel chemische stoffen, die je nooit met wassen wegkrijgt.


Dit is gelijk een goede voornemen om meer biologische groenten te kopen :) Want ik wil biologische sterke groenten kweken voor mezelf.



Ik verzamel mijn keukenafval in een klein bakje.

Voor in een bokashi emmer moet je ze versnipperen.


Met speciale tarwezemelen met bacteriën bestrooien.

Goed luchtdicht maken, en 2 weken wachten tot de etensresten door de bacteriën gefermenteerd zijn. Tussentijds kan de vloeistof worden afgetapt (via een kraantje in de emmer) en voor je huisplanten en zo worden gebruikt (1 op 100 verdund!).
Wil je meer weten over Bokashi?
Op maandag 28 februari om 19.00 uur komt een Bokashi-vrouw een lezing geven "Grote diversiteit van Bokashi".
Nivon
Dirk Smitsstraat 76

Rotterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...