zondag 9 januari 2011

Locavores + DIY project Rode decoratieve ballen

Dit is mijn eerste DIY project van het jaar.
Ik probeer zo locavorish mogelijk te eten, dat betekent - eten volgens seizoenen en van eigen bodem. Locale biologische producten dus.
Schorseneren passen helemaal in het straatje van locavores eten! Dit is een heerlijke winterse soep die cappuccino heet omdat het schuimig is. Voor de extra bijt heb ik apart wat aardappeljes gekookt en aan de gepureerde soep toegevoegd (niet op de foto). Je kunt er ook erwten uit de vriezer aan toevoegen.
Serveren met donkere stokbrood.


Schorseneren cappuccino
(het recept uit "Ecofabulous")

Ingrediënten
* 500 gram schorseneren
* 1 l groentebouillon (het liefst getrokken van groente, anders van 2 tabletten)
* 1 ui, fijngehakt
* 1 blaadje gedroogde laurier
* 1 eetlepel verse, gehakte peterselie
* 1 dl sojaroom
* olijfolie
* zeezout en
* versgemalen zwarte peper

Instructies
* Schil de schorseneren en snijd ze in stukken van een paar cm lang. Verhit een laagje olie in een pan. Fruit hierin de ui en voeg de laurier en de schorseneren toe. Bak alles even en voeg de groentebouillon toe.

* Kook de soep ~10-15 minuten. Verwijder het laurierblad en voeg de sojaroom toe. Pureer tot een gladde soep. Wanneer je de sojaroom toevoegt voor je de soep pureert ontstaat er een schuimige laag; de cappuccino. Breng op smaak met zout en peper en serveer direct.

Decoratie ballen

Ik heb het idee uit een tijdschrift, ik heb hem alleen mijn eigen twist gegeven! Ik heb dun rood papier gebruikt, zelf vlindersjablonen getekend en vlinders uit de blijdzijdes van een oud boekje geknipt.
Voor het lijmen heb ik witte PVA lijm gebruikt (papier en hout lijm).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...