zaterdag 15 januari 2011

Faux kaviaar

Vandaag heb ik geëxperimenteerd met het recept van vegan kaviaar.
Voor het maken van de bolletjes heb ik een spuit gebruikt. Nori bladeren heb ik met behulp van koffie molen verpulverd (het lukt niet met een blender).
De hoeveelheden ingrediënten in het recept waren niet redelijk, het lukt je nooit om het op tijd te maken want de vloeistof geleert te snel. Ik heb twee hoopjes kunnen maken, en de rest zal ik moeten weggooien.

De smaak is die moeite ook niet waard. Niet omdat ik Russisch ben, al heb ik vroeger wel veel kaviaar gegeten. Ik kan een lekkere smaak wel waarderen zelfs als het niet op origineel lijkt.
Maar deze smaakt gewoon naar.. nori bladeren. Ze zijn in combinatie met rijst in sushi wel heerlijk, maar als faux kaviaar smaken ze nergens naar.

Ik zal ook hier het recept plaatsen, voor geschiedenis, want je weet het nooit met die internet sites :)

Ingrediënten
150 ml water
2 nori-vellen
2 à 3 eetlepels sojasaus
3 gram agar agar
1 kommetje (zonnebloem-)olie
Bereiding
Verpulver de nori-vellen in een mixer totdat het fijne deeltjes worden. Giet 150 ml water in een sauspannetje en los er de agar agar in op. Zet het vuur onder het pannetje aan en meng de sojasaus en de nori erdoor.
Breng het geheel aan de kook en laat kort doorkoken. Zet daarna het vuur uit. Terwijl de kaviaarmix afkoelt, giet je een klein kommetje vol met (zonnebloem-)olie.
Wat we nu gaan doen wordt ‘olie spherificatie’ genoemd. Laat een druppel van de mix in de olie vallen. Je ziet  dat de druppel in druppelvorm blijft; oftewel, het wordt een ‘eitje’. Druppel zodoende het hele mengsel in het kommetje. En haal de ‘eitjes’ eruit.
Nu heb je kaviaar gemaakt. Serveer de kaviaar naar wens, bijvoorbeeld op een toostje of op een amuselepel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...